otwarta maska samochodu

Dlaczego warto użytkować pojazd wyposażony w instalacje gazową?

Oto kilka powodów:

  • do 50% oszczędności w stosunku do zasilania tradycyjnego
  • 80% mniejsza emisja substancji szkodliwych
  • zwiększony zasięg samochodu (dwa zbiorniki: benzyna + LPG)
  • ochrona środowiska i silnika (wysoka kaloryczność, autogaz nie rozcieńcza oleju)
  • dłuższa żywotność silnika (w komorze spalania nie tworzą się nagary)
  • cicha praca silnika
  • bardzo prosty proces tankowania
  • niezauważalny moment przełączenia pomiędzy paliwami
  • wysoki poziom bezpieczeństwa (instalacje testowane i homologowane)
  • wlew gazu przy wlewie benzyny (wlew gazu nie szpeci elementów karoserii)
  • stale rosnąca ilość stacji gazowych w naszym kraju jak i w Europie (dziś nie ma żadnego problemu z tankowaniem LPG za granicą)
  • montaż do prawie wszystkich pojazdów napędzanych silnikami benzynowymi
  • zwrot kosztów inwestycji przeciętnie po 15.000 – 20.000 km
 

Kilka Faktów i Mitów na temat Autogazu.

Ceny Autogazu
LPG jest odpadem, który powstaje w procesie rafinacji paliwa i oleju napędowego. Jak pokazuje historia autogaz zawsze się opłacał. Dlatego również aktualnie warto go wykorzystać do zasilania silników spalinowych.

Samochodowe Instalacje gazowe są niebezpieczne
Do tej pory nie zanotowano sytuacji, gdy podczas prawidłowo użytkowanej i serwisowanej instalacji gazowej doszło do pożaru lubwybuchu. Niemieckie badania dowodzą, że zbiorniki LPG są bezpieczne, a w trakcie wypadku najczęściej zapala się rozlana benzyna.

Jakość Autogazu
Nie jest źle! W porównaniu do benzyny bezołowiowej niezmiernie rzadko dochodzi do zatankowania złej jakości LPG. Najczęstszym problemem jest zatankowanie gazu „Letniego” w zimie, na skutek czego mogą być problemy z dobrą pracą silnika w niskich temperaturach. Lepiej unikać małych stacji. Do stacji benzynowych dużych koncernów dostawy odbywają się często i mamy pewność że mieszanka gazu jest odpowiednia.

Samochód na gaz nie ma takiej mocy jak na benzynie
W przypadku starszych systemów I i II generacji mogła występować zauważalna różnica w przyspieszeniu i elastyczności. Przy regularnym serwisie jest to znikomy procent. Aktualnie systemy wtrysku gazu są bardzo zawansowane technologicznie. Wyposażone są one w precyzyjne podzespoły i szybki komputer, który cały czas przelicza odpowiednią dawkę gazu dla każdego cylindra osobno. Prawidłowo dobrana i zamontowana instalacja nie powoduje straty mocy silnika.

Zbiornik LPG zajmuje dużo miejsca
Butla LPG jest niezbędna. Zajmuje zwykle wnękę koła zapasowego. W takim sytuacji koło zapasowe trzymamy w bagażniku w pokrowcu. Jeżdżąc na krótkich dystansach po „okolicy” nie musimy wozić zapasu. W 90% przypadków przebicia opony pomoże nam „Łatka w sprayu”. Jest to preparat przypominający dezodorant, którego końcówkę podłącza się do zaworka przy kole i wpuszcza całą zawartość. Preparat pompuje koło i zatyka uszkodzone miejsce. Po tym zabiegu możemy spokojnie kontynuować jazdę i mieć na uwadze odwiedziny w zakładzie wulkanizacyjnym. Pozostałe 10% obejmuje poważne uszkodzenie opony (jej rozerwanie). W takiej sytuacji niezbędny będzie zapas.

Autem zasilanym LPG nie można wjechać na parking podziemny
W praktyce nieliczne centra handlowe posiadają zakaz wjazdu dla samochodów na autogaz. Jest to spowodowane brakiem wentylacji na takim parkingu. Jeśli parking znajduje się na parterze lub piętrze nie ma żadnych przeciwwskazań, aby zaparkować tam auto z instalacją gazową.

nakrętka do wlewu paliwa

Instalacje LPG można montować tylko do starych samochodów
Nieprawda! Producenci podzespołów do instalacji LPG nieustannie opracowują systemy, które umożliwiają zasilanie błękitnym paliwem co raz nowszych modeli aut. Aktualnie nie ma problemu z montażem LPG do nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem. Gaz można zamontować do niemal każdego samochodu, który jeździ na benzynie.

LPG psuje silnik
Gdy silnik jest zasilany autogazem, a sama instalacja została dobrana i zamontowana odpowiednio nie ma możliwości, aby uległ uszkodzeniu lub szybszemu zużyciu. Gdy mieszanka powietrza i gazu ma złe proporcje może to doprowadzić do przyspieszonego zużycia silnika. W przypadku paliwa też istnieje takie ryzyko, na przykład gdy uszkodzeniu ulegnie układ wtryskowy. Ze względu na swoją budowę większość silników na gazie będzie bardziej żywotnych. Dlatego że spaliny mieszanki powietrza z gazem nie zawierają substancji żrących i tak dużej ilości zanieczyszczeń jak spaliny mieszanki powietrza z benzyną. Na tłokach, zaworach i ściankach cylindra nie osadza się nagar. W przypadku gdy część mieszanki dostanie się przez pierścienie do komory olejowej, gaz nie zmiesza się z olejem i go nie rozcieńczy, a dzieje się tak w przypadku benzyny, która doskonale miesza się z olejem powodując pogorszenie jego właściwości.

Luksusowy samochód i gaz to WSTYD
Czy wstydzić się zaoszczędzonych pieniędzy i że im więcej jeździmy tym więcej oszczędzimy? W żadnym wypadku. Koszty paliwa do dużego luksusowego auta są dużo większe w porównaniu do kompaktowych samochodów. Pozwala to zaoszczędzić jeszcze większe kwoty. LPG jest paliwem ekologicznym w rozumieniu globalnym. Odgrywa tym samym bardzo ważną rolę w ograniczeniu zanieczyszczenia środowiska. Jeszcze kilka lat temu nie było tak rozpowszechnionego „ECO życia”. Aktualnie każdy produkt i każdy dom podlega ścisłym zasadą ECO, a co za tym idzie świadomość społeczna w tym temacie jest coraz większa. Bycie ekologicznym zaczyna być bardzo modne.

LPG śmierdzi i jest toksyczne
Nieprawda. Autogaz jest specjalnie nawaniany w procesie produkcji. Dzięki temu jego kwaśny zapach jest odczuwalny gdy choć odrobina znajdzie się w powietrzu. Jest to podyktowane względem bezpieczeństwa i tym, abyśmy mogli zareagować. W samochodzie z instalacją gazową, prawidłowo zamontowaną oraz okresowo serwisowaną nie ma możliwości, aby pojawiła się nieszczelność. Jeśli nastąpi taka sytuacja, że wyczujemy gaz w samochodzie powinniśmy nie korzystać z LPG, przełączyć auto na paliwo i zgłosić się na serwis. LPG nie jest toksyczne i nie miesza się z wodą. W przypadku gdy się rozleje nie skazi terenu, jak to jest w przypadku paliwa czy oleju napędowego. Autogaz wyparowuje w całości i nie powodują żadnego zagrożenia ekologicznego.